fredag 5 november 2010

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

Mariam är bara 15 år gammal, fattig och utan utbildning, när hon tvingas resa till Kabul för att gifta sig med en trettio år äldre man. Efter nästan tjugo år i ett kärlekslöst och våldsamt äktenskap får Mariam sällskap i sin olycka av den unga Laila - hustru nummer två som tvingas glömma sin kärlek till grannpojken efter att hennes föräldrar dör i ett bombdåd.
Medan de båda kvinnorna uthärdar det ständigt upptrappande våldet, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de varandra allt närmare.

Tusen strålande solar är en gripande berättelse om en oförsonlig tid, en osannolik vänskap och en kärlek större än livet självt.

Jag har bokstavligt talat slukat denna bok nu under mitt höstlov. Den var helt omöjlig att lägga ifrån sig. Det är en gripande och stark historia och den berörde mig verkligen. Den väckte blandande känslor och det var inte lätt att ta in allt som hände - vissa stunder var den jobbig att läsa, men omöjlig att lägga ifrån. Detta kan faktiskt ha hänt, fastän just den här berättelsen inte är en sann historia, känns den fortfarande så otrolig äkta. En bok jag rekommenderar varmt!

Det känns väldigt tomt nu när jag har läst ut den. Jag måste läsa någon annan nu. Måste gå och se vad jag har i bokhyllan. Vi hörs!

Inga kommentarer: