onsdag 22 september 2010

Boktjuven av Markus Zusak

En sällsam och vacker roman, berättad av den mörkaste av alla berättare - Döden.
Om du vill kan du väl följa med mig, så ska jag berätta något för dig. Jag ska visa dig något.

Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Nioåriga Liesel Memingers bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död.
Lisel är en boktjuv - hon själv från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att finna. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen om dem som bodde på Himmel Straße när bomberna föll.

"Det är egentligen bara en liten historia som, bland annat, handlar om: - en flicka - några ord - en dragspelare - några fantastiska tyskar - en judisk slagskämpe - och en hel del stölder Jag såg boktjuven tre gånger." Döden

Under några veckors tid har vi läst denna bok i skolan och jag läste ut den för några dagar sen. Det känns verkligen tråkigt att denna berättelsen är slut nu. Det är en fantastisk bok!
Boktjuven är verkligen en annorlunda bok, därför att den är berättad av den mörkaste av alla - döden. Trots att den är en mörk och tung historia är den samtidigt kärleksfull och underhållande. Mitt i eländet finns det även hopp.
Jag blev verkligen berörd av denna bok, och tårarna kom i slutet av boken och jag såg knappt vad jag läste. Om en bok berör mig på detta sätt, då är det verkligen en bra bok. Boktjuven har blivit en av mina favoriter!
Har du inte läst den? Då kan jag verkligen rekommendera den till dig. En vacker bok!

"När döden berättar en historia, måste du lyssna!"

1 kommentar:

LindaHurtig sa...

Världens bästa bok ;)