fredag 17 september 2010

Prolog

Denna vecka har jag äntligen börjat att skriva på min bok. Jag har nu skrivit klart prologen och det var riktigt kul att äntligen börja skriva! Jag tycker att det är viktigt att prologen är spännande och att läsaren fastnar i boken redan från början. Prologen är själva grunden till hela boken och jag tycker faktiskt om den än så länge. Jag tycker själv att den är spännande, men den kan bli ännu bättre. Ska läsa igenom den några varv och se om jag har missat något och se till att jag inte avslöjar allt för mycket.
Jag har även börjat skriva på kapitel 1, men jag är inte klar med den ännu. Jag är inte riktigt nöjd med den än, det är något som saknas. Ska fortsätta med det till veckan och då får vi se hur det går. :)
Ha en bra kväll!

2 kommentarer:

Anna Bergström sa...

Så roligt att du är igång! Jag förstår om det känns speciellt att skriva de första raderna i det som blir din första riktiga roman!

Kom ihåg att du kan hoppa en del i ditt skrivande; du behöver inte skriva i kronologisk ordning, utan om andan faller på kanske du fortsätter med kapitel två innan du skriver kapitel ett, till exempel. Ett sånt förfaringssätt kan vara bra att ha om man känner att man fastnat på något ställe.
Då lämnar du det och skriver vidare på ett annat ställe.

Har du gjort någon typ av uppställning på hur din roman ska bli? Jag tänker mindmap eller liknande. I så fall vill jag gärna se den. Om du inte har det kan det vara bra att göra en typ av mindmap eller annan uppställning för att sortera sina egna egna tankar.

Anna Bergström sa...

En sak till! Jag har fått in en ny bok om projektarbeten. Den kanske inte hjälper dig bättre än den du redan fått, men kom in till mig och hämta den ändå - den kan ju ge någon sorts inspiration i alla fall!